Как да учим ефективно.Осем правила за добра памет при учене.
1. Първо правило. Новата информация да се "върже здраво" с предишната, за
да не се забравя.
Това е
необходимо, за да не се забравя наличната информация, която трябва да бъде
усвоена и заучена.
2.Второ правило. При възприемане и запаметяване на
новата информация да се използва най-развитата сетивна област.
Тук става
дума за т.нар. зрителен, слухов, акустичен тип възприемане на информация.
Запомня се 10% от това, което се слуша, 30% от това, което се вижда, 50% от
това, което се слуша и гледа, 90% от това, което се прави.Именно на тези 90% се
залага, когато се дават домашни на учениците.
3.Трето правило. Колкото е по-висока
активността при учене, толкова е по-добър резултатът."Това искам да го
запомня!".
В процеса на
ученето са важни волята и интересът да се възприеме и запомни това, което се
вижда и чува. По друг начин казано, трябва да сме мотивирани да научим
материята, която усвояваме в момента.
4. Четвърто правило. Колкото по-малко се пречи на наизустяването, толкова по-добро е
запаметяването.
Натрупването
на информация в мозъка е сложен процес.Затова отговорът на този въпрос се
свързва с отговора на други въпроси като напр. може ли да се учи на музика,
запаметява ли се в раздразнено състояние, може ли книгата под възглавницата да
върши чудеса и др. Отговорът на всеки един от тия въпроси е строго
индивидуален.
5. Пето правило. Разпределеното учене е по-добро от масираното.
При
дозираното учене се нуждаем от по-малко повторения в сравнение с масираното, за
да получим един и същи резултат. По друг начин казано, трябва да заучaваме
необходимата информация по-често и на по-малки порции, отколкото цели раздели
наведнъж.
6.Шесто правило. Информацията за
резултатите е от голямо значение за ученето.
Установили
сме, че някои неща заучаваме по-лесно от други. Необходимо е не само да
усвояваме и запаметяваме нова информация, но и да се упражняваме в неща, които
вече сме усвоили и запомнили добре.Правилото важи особено за обучението по
математика и чужди езици.
7.Седмо
правило. Усвояването на материала с разбиране е основно условие за успех.
Възможностите
за реализиране на това правило са следните: установяване на междупредметните
връзки, задължителна работа с учебника, усвояване на информацията по
предварително написан план.
8. Осмо правило. Резултатите от
ученето се подобряват, ако се създадат подходящи условия, напр. подходящи светлина и работно
място, подходяща температура в стаята за учене, достатъчно кислород в нея,
правилно дозиране времето за учене с времето за почивка и др.
Няма коментари :
Публикуване на коментар