събота, 14 януари 2017 г.

Как да учим ефективно. Осем правила за добра памет при учене


Как да учим ефективно.Осем правила за добра памет при учене. 

1. Първо правило. Новата информация да се "върже здраво" с предишната, за да не се забравя.
Това е необходимо, за да не се забравя наличната информация, която трябва да бъде усвоена и заучена.

2.Второ правило. При възприемане и запаметяване на новата информация да се използва най-развитата сетивна област.
Тук става дума за т.нар. зрителен, слухов, акустичен тип възприемане на информация. Запомня се 10% от това, което се слуша, 30% от това, което се вижда, 50% от това, което се слуша и гледа, 90% от това, което се прави.Именно на тези 90% се залага, когато се дават домашни на учениците.

3.Трето правило. Колкото е по-висока активността при учене, толкова е по-добър резултатът."Това искам да го запомня!".
В процеса на ученето са важни волята и интересът да се възприеме и запомни това, което се вижда и чува. По друг начин казано, трябва да сме мотивирани да научим материята, която усвояваме в момента.

4. Четвърто правило. Колкото по-малко се пречи на наизустяването, толкова по-добро е запаметяването.
Натрупването на информация в мозъка е сложен процес.Затова отговорът на този въпрос се свързва с отговора на други въпроси като напр. може ли да се учи на музика, запаметява ли се в раздразнено състояние, може ли книгата под възглавницата да върши чудеса и др. Отговорът на всеки един от тия въпроси е строго индивидуален.

5. Пето правило. Разпределеното учене е по-добро от масираното.
При дозираното учене се нуждаем от по-малко повторения в сравнение с масираното, за да получим един и същи резултат. По друг начин казано, трябва да заучaваме необходимата информация по-често и на по-малки порции, отколкото цели раздели наведнъж.

6.Шесто правило. Информацията за резултатите е от голямо значение за ученето.
Установили сме, че някои неща заучаваме по-лесно от други. Необходимо е не само да усвояваме и запаметяваме нова информация, но и да се упражняваме в неща, които вече сме усвоили и запомнили добре.Правилото важи особено за обучението по математика и чужди езици.

7.Седмо правило. Усвояването на материала с разбиране е основно условие за успех.
Възможностите за реализиране на това правило са следните: установяване на междупредметните връзки, задължителна работа с учебника, усвояване на информацията по предварително написан план.

8. Осмо правило. Резултатите от ученето се подобряват, ако се създадат подходящи условия, напр. подходящи светлина и работно място, подходяща температура в стаята за учене, достатъчно кислород в нея, правилно дозиране времето за учене с времето за почивка и др.

Няма коментари :

Публикуване на коментар