Приложение № 24 към чл. 10, т. 9
(Ново - ДВ, бр. 80 от 2020 г., предишно Приложение № 24 към чл. 18,
т. 9 - ДВ, бр. 80 от 2021 г., в сила от учебната 2021 - 2022 г.)
УЧЕБНО-ИЗПИТНА ПРОГРАМА ЗА ДЪРЖАВЕН ЗРЕЛОСТЕН ИЗПИТ ПО
БИОЛОГИЯ И ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ
I. ВИД НА ИЗПИТА
Държавният зрелостен изпит е писмен и анонимен.
II. ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ
Държавният зрелостен изпит е с продължителност четири
астрономически часа.
III. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Държавният зрелостен изпит включва учебното съдържание от
задължителните модули на профилиращия предмет, изучавани в класовете
от втори гимназиален етап:
1. Модул Клетката - елементарна биологична система.
2. Модул Многоклетъчна организация на биологичните системи.
3. Модул Биосфера - структура и процеси.
4. Модул Еволюция на биологичните системи.
IV. ОЦЕНЯВАНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ
Модул Клетката - елементарна биологична система
Изброява:
• равнища на организация на живата материя;
• групи химични елементи според процентното съдържание в клетката;
• химични съединения; функционални групи, мономери, биополимери;
• методи за изследване на химичния състав, структурата и функцията
на клетката.
Дефинира и описва:
• групите химични съединения в клетката (включително витамини и
хормони);
• денатурация, ренатурация, хибридизация, свръхспирализация; \
• механизъм на действие и регулация на ензимната активност;
• надмолекулни комплекси;
• обмяна на вещества и енергия на клетката с околната среда (видове
мембранен транспорт, механизъм на протичане на нервен импулс);
• етапи на катаболитни, анаболитни и генетични процеси в клетката и
видовете клетъчно делене.
Илюстрира с примери:
• ролята на макроелементи, микроелементи и ултрамикроелементи;
• взаимоотношенията: "структура - свойства - функции" и "част - цяло"
за клетъчни структури и процеси в клетката.
Представя (чрез текст, схема, символ, модел) на структурна
и/или функционална основа:
• химични елементи и съединения, молекулни взаимодействия и
надмолекулни комплекси;
• биополимери в клетката, витамини, равнища на организация,
денатурация, ренатурация, хибридизация, механизъм на действие и
регулация на ензимната активност;
• компоненти и процеси в клетката.
Сравнява:
• химичните елементи въз основа на количеството им в клетката;
• малки органични молекули въз основа на избрани признаци;
• биополимери въз основа на брой и вид на мономери;
• надмолекулните комплекси въз основа на съставящите ги
макромолекули;
• клетки и клетъчни структури на структурна и/или функционална
основа;
• пасивен и активен транспорт, ендо- и екзоцитоза;
• катаболитни, анаболитни и генетични процеси в клетката, видовете
клетъчно делене и структурата на делителния апарат при растителни и
животински клетки.
Аргументира:
• значението на: химичните елементи, химичните съединения,
биополимерите и надмолекулните комплекси, витамините и хормоните за функционирането на живите системи и за здравето на човешкия организъм;
различните компоненти в клетката и връзките между тях за
функционирането на живата система; различни методи за изследване на
клетката за здравето на човека и подобряване качеството на живот;
• значението на неклетъчни форми на съществуване за формиране на
общия генофонд на планетата;
• взаимоотношението "структура - свойства - функции" за клетъчните
структури;
• необходимостта от здравна профилактика като част от културата на
човека.
Анализира:
• проблеми, свързани с нарушения на клетъчните структури и
произтичащите от това заболявания и тяхната превенция;
• информация за приложни аспекти на знанията за процеси в клетката.
Модул Многоклетъчна организация на биологичните системи
Изброява и/или описва:
• видове движения на вещества в многоклетъчния организъм и
движение на многоклетъчните организми в пространството; саркомер и
механизъм на мускулно съкращение;
• диференциация, специализация и регулация в организма;
• видове: клетъчни контакти, междуклетъчна сигнализация, тъкани,
хомеостаза;
• размножаване, растеж и развитие, поведение въз основа на
взаимоотношенията: "част - цяло", "структура - функция", "организъм -
среда", "поведение - адаптация";
• съвременни постижения на генетиката и генетични методи за анализ.
Описва (по алгоритъм) и:
• означава на изображение структури и механизми, които осигуряват
движението в многоклетъчните организми;
• представя чрез символи, схеми или означава върху изображение
видове алелни и неалелни взаимодействия, генотипна и фенотипна
изменчивост;
етапи на гаметогенеза, оплождане, ембрионално и
постембрионално развитие;
• проследява на схема последователност от етапи на метаболитни
процеси, структура на системите в многоклетъчния организъм;
• дава примери за видове и механизми на полово и безполово
размножаване, болести, предавани по полов път, наследствени болести при
човека.
Групира и сравнява:
• клетъчни контакти и тъкани в многоклетъчния организъм;
• видове изменчивост, мутации, наследствени болести при човека;
• органи при растения и животни и етапи на жизнени процеси;
• форми на поведение и типове поведенческа активност при животните.
Аргументира:
• значението на: клетъчните контакти и взаимодействия в тъканите;
транспортната система за единството на обменните процеси в
многоклетъчния организъм; регулаторните механизми за функционирането
на организмите; движението за съществуването на организмите;
• приложението на различни методи за изследване на многоклетъчния
организъм за здравето на човека;
• взаимоотношението "структура - функция" при различни растителни
и животински тъкани и го илюстрира с примери;
• влиянието на различни фактори върху видовете хомеостаза и
илюстрира с примери значението им за функционирането на
многоклетъчния организъм.
Анализира:
• резултати от различни видове кръстосване (по фенотип и по генотип)
и решава генетични задачи;
• резултати от отклонения в хомеостазата.
Модул Биосфера - структура и процеси
Описва и илюстрира с примери:
• екологични фактори и степени на въздействие;
екологична
пластичност и адаптация;
• структура, видове и свойства на популацията и биоценозите;
типове
взаимоотношения;
етапи от развитието на екосистемата и видове
продуктивност;
състав, структура и граници на биосферата;
• защитени природни обекти в България.
Представя:
• резултати от наблюдения и експерименти, свързани с биосферата,
чрез текст, таблици, схеми, графики и др.
Сравнява:
• видове и свойства на популацията, биоценозите, екосистемите и
биомите;
• етапи от развитието на екосистемата и нейната продуктивност.
Аргументира:
• връзката между промени в параметрите на биосферата и здравето на
човека;
• значението на методи за изследване на биосферата за здравето на
човека и подобряване качеството на живот в различни аспекти;
• взаимоотношенията "част - цяло" на макросистемата.
Оценява:
• значението на безотпадъчните и нискоотпадъчните производства за
опазването на природната среда и ресурси;
• информация въз основа на графики, таблици и диаграми, свързана с
промени в околната среда;
• различни методи за запазване на биологичното разнообразие.
Прогнозира:
• изменения в макросистемата вследствие на промени в околната
среда;
• промени върху състоянието на биосферата под влиянието на
човешката дейност.
Модул Еволюция на биологичните системи
Описва:
• същността на живата материя като отворена, цялостна и подредена
система;
• същността на еволюционната идея;
• хипотези за произхода на живата материя; хипотези и теории за
еволюцията на биологичните системи.
Описва и илюстрира с примери:
• фактори на микроеволюцията, типове макроеволюция, основни
тенденции и принципи на еволюцията;
• основни принципи на различни класификационни системи на
организмите и основни таксономични категории.
Описва и сравнява (в текст, схема или изображение):
• модели на видообразуване (алопатрично, скокообразно,
хибридизационно, симпатрично);
• типове макроеволюция (конвергентна, дивергентна, паралелна);
• видове естествен отбор (стабилизиращ, движещ, дизруптивен) и
илюстрира с примери;
• етапи от геологичната история на организмовия свят;
• еволюционни теории и установява причинно-следствени връзки
между фактори и закономерности на еволюционния процес;
• структури и процеси в прокариотните и еукариотните клетки на
еволюционна основа.
Доказва (по избрани признаци) мястото на вида Homo sapiens в
таксономичната йерархия на царство Животни.
Аргументира:
• единството "причина - следствие" в еволюцията и го подкрепя с
примери;
• необходимостта от преодоляването на различия (социални, културни
и технологични) между човешките популации;
• поява и еволюция на механизми за пренос и обмен на генетична
информация (конюгация, трансдукция и трансформация);
• обективността на хипотези за произхода и еволюцията на живите
системи;
• влиянието на различни фактори (метисация, глобализация, развитие
на науката, промени в абиотичните фактори) върху бъдещата еволюция на
човека.
V. ФОРМАТ НА ИЗПИТА
Държавният зрелостен изпит се провежда под формата на тест,
включващ 50 задачи, сред които:
• задачи с избираем отговор;
• задачи с кратък свободен отговор;
• задачи с разширен свободен отговор.
Разпределението по видове задачи, разпределението на задачите по
познавателни равнища, както и разпределението на общия брой точки
между отделните задачи се определят в спецификацията, разработена в
съответствие с изискванията на държавния образователен стандарт за
оценяване на резултатите от обучението на учениците.
VI. ОЦЕНЯВАНЕ
Максималният брой точки от държавния зрелостен изпит е 100.
Резултатите от изпита се записват в точки като процент от максималния
брой точки.
Изпитът се приема за успешно положен при резултат, равен или повисок от 30% от максималния брой точки.
Няма коментари :
Публикуване на коментар