ДЗИ - Биология

Приложение № 24 към чл. 10, т. 9 (Ново - ДВ, бр. 80 от 2020 г., предишно Приложение № 24 към чл. 18, т. 9 - ДВ, бр. 80 от 2021 г., в сила от учебната 2021 - 2022 г.) 
УЧЕБНО-ИЗПИТНА ПРОГРАМА ЗА ДЪРЖАВЕН ЗРЕЛОСТЕН ИЗПИТ ПО БИОЛОГИЯ И ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ 
I. ВИД НА ИЗПИТА 
Държавният зрелостен изпит е писмен и анонимен. 
II. ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ 
Държавният зрелостен изпит е с продължителност четири астрономически часа. 
III. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ 
Държавният зрелостен изпит включва учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия предмет, изучавани в класовете от втори гимназиален етап:
1. Модул Клетката - елементарна биологична система. 
2. Модул Многоклетъчна организация на биологичните системи. 
3. Модул Биосфера - структура и процеси. 
4. Модул Еволюция на биологичните системи. 
IV. ОЦЕНЯВАНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ 
Модул Клетката - елементарна биологична система 
Изброява: 
• равнища на организация на живата материя; 
• групи химични елементи според процентното съдържание в клетката; 
• химични съединения; функционални групи, мономери, биополимери; 
• методи за изследване на химичния състав, структурата и функцията на клетката. 
Дефинира и описва: 
• групите химични съединения в клетката (включително витамини и хормони); 
• денатурация, ренатурация, хибридизация, свръхспирализация; \
• механизъм на действие и регулация на ензимната активност; 
• надмолекулни комплекси; 
• обмяна на вещества и енергия на клетката с околната среда (видове мембранен транспорт, механизъм на протичане на нервен импулс); 
• етапи на катаболитни, анаболитни и генетични процеси в клетката и видовете клетъчно делене. Илюстрира с примери: 
• ролята на макроелементи, микроелементи и ултрамикроелементи; 
• взаимоотношенията: "структура - свойства - функции" и "част - цяло" за клетъчни структури и процеси в клетката. 
Представя (чрез текст, схема, символ, модел) на структурна и/или функционална основа: 
• химични елементи и съединения, молекулни взаимодействия и надмолекулни комплекси; 
• биополимери в клетката, витамини, равнища на организация, денатурация, ренатурация, хибридизация, механизъм на действие и регулация на ензимната активност; 
• компоненти и процеси в клетката. 
Сравнява: 
• химичните елементи въз основа на количеството им в клетката; 
• малки органични молекули въз основа на избрани признаци; 
• биополимери въз основа на брой и вид на мономери; 
• надмолекулните комплекси въз основа на съставящите ги макромолекули; 
• клетки и клетъчни структури на структурна и/или функционална основа; 
• пасивен и активен транспорт, ендо- и екзоцитоза; 
• катаболитни, анаболитни и генетични процеси в клетката, видовете клетъчно делене и структурата на делителния апарат при растителни и животински клетки. 
Аргументира: 
• значението на: химичните елементи, химичните съединения, биополимерите и надмолекулните комплекси, витамините и хормоните за функционирането на живите системи и за здравето на човешкия организъм; 
различните компоненти в клетката и връзките между тях за функционирането на живата система; различни методи за изследване на клетката за здравето на човека и подобряване качеството на живот; 
• значението на неклетъчни форми на съществуване за формиране на общия генофонд на планетата; 
• взаимоотношението "структура - свойства - функции" за клетъчните структури; 
• необходимостта от здравна профилактика като част от културата на човека. 
Анализира: 
• проблеми, свързани с нарушения на клетъчните структури и произтичащите от това заболявания и тяхната превенция; 
• информация за приложни аспекти на знанията за процеси в клетката. 
Модул Многоклетъчна организация на биологичните системи 
Изброява и/или описва: 
• видове движения на вещества в многоклетъчния организъм и движение на многоклетъчните организми в пространството; саркомер и механизъм на мускулно съкращение; 
• диференциация, специализация и регулация в организма; 
• видове: клетъчни контакти, междуклетъчна сигнализация, тъкани, хомеостаза; 
• размножаване, растеж и развитие, поведение въз основа на взаимоотношенията: "част - цяло", "структура - функция", "организъм - среда", "поведение - адаптация"; • съвременни постижения на генетиката и генетични методи за анализ. 
Описва (по алгоритъм) и: 
• означава на изображение структури и механизми, които осигуряват движението в многоклетъчните организми; 
• представя чрез символи, схеми или означава върху изображение видове алелни и неалелни взаимодействия, генотипна и фенотипна изменчивост; 
етапи на гаметогенеза, оплождане, ембрионално и постембрионално развитие; 
• проследява на схема последователност от етапи на метаболитни процеси, структура на системите в многоклетъчния организъм; 
• дава примери за видове и механизми на полово и безполово размножаване, болести, предавани по полов път, наследствени болести при човека. 
Групира и сравнява: 
• клетъчни контакти и тъкани в многоклетъчния организъм; 
• видове изменчивост, мутации, наследствени болести при човека; 
• органи при растения и животни и етапи на жизнени процеси; 
• форми на поведение и типове поведенческа активност при животните. 
Аргументира: 
• значението на: клетъчните контакти и взаимодействия в тъканите; 
транспортната система за единството на обменните процеси в многоклетъчния организъм; регулаторните механизми за функционирането на организмите; движението за съществуването на организмите; 
• приложението на различни методи за изследване на многоклетъчния организъм за здравето на човека; 
• взаимоотношението "структура - функция" при различни растителни и животински тъкани и го илюстрира с примери; 
• влиянието на различни фактори върху видовете хомеостаза и илюстрира с примери значението им за функционирането на многоклетъчния организъм. 
Анализира: 
• резултати от различни видове кръстосване (по фенотип и по генотип) и решава генетични задачи; 
• резултати от отклонения в хомеостазата. 
Модул Биосфера - структура и процеси 
Описва и илюстрира с примери: 
• екологични фактори и степени на въздействие; 
екологична пластичност и адаптация; 
• структура, видове и свойства на популацията и биоценозите; 
типове взаимоотношения; 
етапи от развитието на екосистемата и видове продуктивност; 
състав, структура и граници на биосферата; 
• защитени природни обекти в България. 
Представя: 
• резултати от наблюдения и експерименти, свързани с биосферата, чрез текст, таблици, схеми, графики и др. 
Сравнява: 
• видове и свойства на популацията, биоценозите, екосистемите и биомите; 
• етапи от развитието на екосистемата и нейната продуктивност. 
Аргументира: 
• връзката между промени в параметрите на биосферата и здравето на човека; 
• значението на методи за изследване на биосферата за здравето на човека и подобряване качеството на живот в различни аспекти; 
• взаимоотношенията "част - цяло" на макросистемата. 
Оценява: 
• значението на безотпадъчните и нискоотпадъчните производства за опазването на природната среда и ресурси; 
• информация въз основа на графики, таблици и диаграми, свързана с промени в околната среда; • различни методи за запазване на биологичното разнообразие. 
Прогнозира: 
• изменения в макросистемата вследствие на промени в околната среда; 
• промени върху състоянието на биосферата под влиянието на човешката дейност. 
Модул Еволюция на биологичните системи 
Описва: 
• същността на живата материя като отворена, цялостна и подредена система; 
• същността на еволюционната идея; 
• хипотези за произхода на живата материя; хипотези и теории за еволюцията на биологичните системи. 
Описва и илюстрира с примери: 
• фактори на микроеволюцията, типове макроеволюция, основни тенденции и принципи на еволюцията; 
• основни принципи на различни класификационни системи на организмите и основни таксономични категории. 
Описва и сравнява (в текст, схема или изображение): 
• модели на видообразуване (алопатрично, скокообразно, хибридизационно, симпатрично); 
• типове макроеволюция (конвергентна, дивергентна, паралелна); 
• видове естествен отбор (стабилизиращ, движещ, дизруптивен) и илюстрира с примери; 
• етапи от геологичната история на организмовия свят; 
• еволюционни теории и установява причинно-следствени връзки между фактори и закономерности на еволюционния процес; 
• структури и процеси в прокариотните и еукариотните клетки на еволюционна основа. 
Доказва (по избрани признаци) мястото на вида Homo sapiens в таксономичната йерархия на царство Животни. 
Аргументира: 
• единството "причина - следствие" в еволюцията и го подкрепя с примери; 
• необходимостта от преодоляването на различия (социални, културни и технологични) между човешките популации; 
• поява и еволюция на механизми за пренос и обмен на генетична информация (конюгация, трансдукция и трансформация); 
• обективността на хипотези за произхода и еволюцията на живите системи; 
• влиянието на различни фактори (метисация, глобализация, развитие на науката, промени в абиотичните фактори) върху бъдещата еволюция на човека. 
V. ФОРМАТ НА ИЗПИТА 
Държавният зрелостен изпит се провежда под формата на тест, включващ 50 задачи, сред които: 
• задачи с избираем отговор; 
• задачи с кратък свободен отговор; 
• задачи с разширен свободен отговор. 
Разпределението по видове задачи, разпределението на задачите по познавателни равнища, както и разпределението на общия брой точки между отделните задачи се определят в спецификацията, разработена в съответствие с изискванията на държавния образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците. 
VI. ОЦЕНЯВАНЕ 
Максималният брой точки от държавния зрелостен изпит е 100. Резултатите от изпита се записват в точки като процент от максималния брой точки. 
Изпитът се приема за успешно положен при резултат, равен или повисок от 30% от максималния брой точки.

Няма коментари :

Публикуване на коментар