петък, 20 май 2022 г.

Записване за 2022-2023 учебна година

 Обучението ще е дистанционно и/или присъствено. Записване на час за безплатна консултация на телефон 0876 66 8464  от понеделник до петък от 10 до 17 часа или alfa.standard2011@gmail.com 

сряда, 18 май 2022 г.

Държавен зрелостен изпит по БЕЛ

 Темата за интерпретативно съчинение на днешния държавен зрелостен изпит по български език и литература е „Споменът – скръб и утеха“ в елегията „Аз искам да те помня все така“ на Димчо Дебелянов. Втората възможност беше есе със заглавие „Тежестта на думите“. Темата за есе не е обвързана с конкретен литературен текст и при нейното интерпретиране няма ограничения.  

ДЗИ по БЕЛ 18.05.2022


сряда, 22 декември 2021 г.

Условия за прием на кандидат-студенти в Медицински университет-София за новата академична 2022/23г

 Условия за прием на кандидат-студенти в Медицински университет-София за новата академична 2022/23г.

  1. За специалностите Медицина, Дентална медицина и Фармация на ОКС „Магистър“:

Сбор от оценките от проведен ДЗИ по БЕЛ и утроените оценки от положените кандидатстудентски изпити по биология и химия. Максимален бал: 42.00.

       2. За специалности на ОКС „бакалавър“ по направление 7.5. Здравни грижи във ФОЗ „Проф.д-р Цекомир Воденичаров, дмн“ и във филиал „Проф. д-р Иван Митев“-Враца: „Медицинска сестра“, „Акушерка“ и „Лекарски асистент“,

както  и за специалност „Кинезитерапия“ на ОКС „бакалавър“ по направление   7.4. Обществено здраве във ФОЗ, балообразуващи са:       

            – оценката от ДЗИ по БЕЛ (при липса на  оценка от положен зрелостен изпит по български език да се взема оценката по български език от дипломата за средно образование) +

            – оценката по биология от ДЗИ (при липса на  оценка от положен зрелостен изпит по биология да се взема оценката по биология от дипломата за средно образование) +

            – среден успех от дипломата за средно образование. Максимален бал 18.

         3. За специалност „Обществено здраве и здравен мениджмънт“на ОКС „бакалавър“ по направление 7.4. Обществено здраве във ФОЗ „Проф.д-р Цекомир Воденичаров, дмн“ балообразуващи са:      

            – оценката от ДЗИ по БЕЛ (при липса на  оценка от положен зрелостен изпит по български език да се взема оценката по български език от дипломата за средно образование) +

            – удвоената оценка от средния успех от дипломата за средно образование. Максимален бал 18.

           4. Заспециалностите на ОКС „Професионален бакалавър по…“ в направление 7.5. Здравни грижи в Медицински колеж „Й. Филаретова“ – София:

            – оценката от ДЗИ по БЕЛ (при липса на  оценка от положен зрелостен изпит по български език да се взема оценката по  български език от дипломата) и

            – удвоената оценка от писмения изпит върху „Мотивация за осъществяване  на здравни грижи на нуждаещите се“.

            За специалност „Зъботехник“ :

            – оценката от ДЗИ по БЕЛ (при липса на  оценка от положен зрелостен изпит по български език да се взема оценката по  български език от дипломата)+

            – удвоената оценка от писмения изпит върху „Мотивация за осъществяване  на здравни грижи на нуждаещите се“ +

            – удвоената оценка от състезателния изпит по Моделиране.

            5. При балообразуването за прием на кандидат-студенти, български граждани, завършили средното си образование в чужбина, Академичният съвет на МУ-София реши да се прилага § 3  от Допълнителните разпоредби на „Наредбата за държавните изисквания за прием на студенти във висшите училища в Република България“,  а именно:

            § 3. (Изм. – ДВ, бр. 47 от 2005 г.; изм., бр. 47 от 2018 г.; изм., бр. 9 от 2020 г.)

            (1) Когато в дипломата за средно образование няма оценка по учебен предмет, която участва в образуването на състезателния бал, лицето може да валидира компетентности по този учебен предмет в съответствие с чл. 166, ал. 5 от Закона за предучилищното и училищното образование и при условията и по реда на Наредба №11за оценяване на резултатите от обучението на учениците (обн., ДВ, бр. 74 от 2016 г.; изм., бр. 78 от 2017 г.).

            (2) В случаите по ал. 1 в образуването на състезателния бал участва оценката по съответния учебен предмет от документа по чл. 168, ал. 1, т. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование.

            (3) Когато в образуването на състезателния бал участва оценката по учебния предмет български език и литература, но в дипломата за средно образование на лицето такава не е вписана, за отделни специалности вместо нея за балообразуваща може да бъде взета оценката от успешно положен тест по български език, като минималното ниво от теста не може да е по-ниско от В2.

            (4) Оценката по ал. 3 е от успешно положен тест, одитиран от европейска езикова организация – партньор на Съвета на Европа, и се приравнява към „отличен” (6,00).

            (5) (Изм. – ДВ, бр. 9 от 2020 г.) За кандидат-студенти, които през последните години на обучението си са били ученици в чуждестранни училища не по-малко от 3 години, когато в образуването на състезателния бал участва оценката по държавен зрелостен изпит по български език и литература, но в дипломата за средно образование на лицето такава не е вписана, по решение на Академичния съвет на висшето училище и за отделни специалности вместо нея за балообразуваща може да бъде взета средноаритметичната оценка от зрелостния изпит по съответния чужд език, изучаван в държавата, и оценката по ал. 4.

            (6) Когато в дипломата за средно образование са вписани две оценки по балообразуващия учебен предмет, като едната от тях е от държавния зрелостен изпит, а другата – от курса на обучение, за балообразуваща оценка се счита оценката от държавния зрелостен изпит.

            (7) При образуването на състезателния бал на кандидат-студенти, чиято диплома за средно образование е издадена преди въвеждането на държавни зрелостни изпити и нямат оценка от държавен зрелостен изпит по български език и литература, за балообразуваща се взема оценката от зрелостния изпит по български език и литература или от зрелостния изпит по общообразователна подготовка, ориентиран към проверка на компетентностите по български език и литература.

Източник:МУ-София

вторник, 7 декември 2021 г.

Рейтинговата система на висшите училища в България 2021 г.

 Рейтинговата система на висшите училища в България 2021 г.

В стандартизираните класации за 2021 г. Софийският университет е първи в 23 от общо 30 професионални направления, по които предлага обучение. Техническият университет-София има шест първи места от общо 11 направления, в които подготвя студенти. Медицинският университет-София е първи в четири направления, ХТМУ – в три. Американският, Аграрният в Пловдив и Тракийският университет имат по две първи места. Други 12 висши училища оглавяват по една класация. В осем професионални направления класациите се оглавяват от университети извън столицата, а в три професионални направления – от частни висши училища.

неделя, 12 септември 2021 г.

Софийският университет „Св. Климент Охридски“ обявява допълнителен прием за учебната 2021/2022 година

 За незаетите места в редовна и в задочна форма, субсидирани от държавата, както и за незаетите места за обучение срещу заплащане, Софийският университет обявява допълнителен прием при следния график:

От 13 до 17 септември 2021 г. е срокът за регистрация за класиране. Процедурата по регистриране за класиране и подаване на документи за класиране е електронизирана и се извършва единствено на адрес: https://online.uni-sofia.bg с линк от главната страница на Университета – http://www.uni-sofia.bg. Достъпът до електронния портал изисква задължителна начална регистрация чрез валидни лични данни и валиден адрес на електронната поща.

В сектор „Прием на студенти“ на Ректората е допустимо единствено валидиране на информацията от предварително направения от кандидат-студента запис в електронизираната система само по изключение и при невъзможност кандидатите да се регистрират онлайн.

Класирането ще бъде обявено на 21 септември 2021 г. Записването на новоприетите студенти ще бъде на 23 и 24 септември 2021 г.

Източник: СУ

събота, 7 август 2021 г.

Всички висши училища да представят условията си за прием през 2022 г. до края на октомври т.г.

 Всички висши училища да представят условията си за прием през 2022 г. до края на октомври т.г. Това включва приемането на оценките от държавните зрелостни изпити и начините за балообразуване за отделните специалности при кандидатстването за академичната 2022-2023 г.

Това изисква Министерството на образованието и науката (МОН) с писмо до университетите. Целта е да бъдат информирани своевременно родителите и учениците, които през следващата година ще бъдат в първия випуск, завършил средното си образование по новия Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).

МОН е създало условия за всеки, успешно завършил XII клас, да кандидатства за продължаване на образованието си във висше училище без ограничение. Като балообразуващи по преценка на съответното висше училище могат да се включат с различни коефициенти една или няколко от следните оценки:

  • от държавен зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература;
  • от ДЗИ върху профилирана подготовка в XI и XII клас (за лицата, които са изучавали съответния учебен предмет като профилиращ);
  • от ДЗИ върху общообразователна подготовка по предмети, изучавани само в първи гимназиален етап (за лицата, които не са изучавали съответния предмет като профилиращ, но са положили по свое желание допълнителен ДЗИ след ХII клас);
  • от ДЗИ върху общообразователна подготовка по предмети, изучавани в XI и в XII клас (за лицата, които не са изучавали съответния предмет като профилиращ, но са положили по свое желание допълнителен ДЗИ след ХII клас);
  • от зрелостни изпити върху общообразователна подготовка, положени преди 2022 г.;
  • включени в дипломата за средно образование след XII клас (в случаите, когато съответният предмет е изучаван като профилиращ, но не е положен ДЗИ по този предмет);
  • включени в удостоверението за завършен първи гимназиален етап след Х клас (което ще е приложено към дипломата за средно образование, но резултатите от него няма да участват при изчисляване на общия успех в нея).

Най-много въпроси постъпват в МОН във връзка с приема в медицински специалности. Във връзка с това на 27 юли т.г. министър Николай Денков се срещна с ръководствата на университетите с обучение по тези специалности. В свое становище до МОН седемте висши училища предлагат варианти за промяна в балообразуването при кандидатстване за медицински специалности. Те предполагат изменение в Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалностите „Медицина“ и „Дентална медицина“ за придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“ и Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността „Фармация“ за придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“. Предложенията на университетите ще бъдат обсъдени с Министерството на здравеопазването, което е съавтор на наредбата заедно с МОН.

За всичко това МОН информира омбудсмана на Републиката доц. Диана Ковачева, която беше сигнализирала министерството за проблеми, свързани с кандидатстването във висши училища на учениците, които завършват средно образование през 2022 г. по реда и условията на ЗПУО.

Източник: МОН