сряда, 20 декември 2017 г.


What is Christmas? It is tenderness for the past, courage for the present, hope for the future. It is a fervent wish that every cup may overflow with blessings rich and eternal, and that every path may lead to peace.” -- Agnes M. Pharo (1904-1985)



петък, 15 декември 2017 г.

Рейтингова система на висшите училища в България - 2017 г.

Според данните в рейтинговата системата за 2017 г.( http://rsvu.mon.bg/rsvu3/) делът на регистрираните безработни сред завършилите български висши училища през последните 5 години спада до 2,91% от 3,38% през миналата година и от над 4% през 2013 година. В същото време делът на наетите висшисти, които през първите 5 години след завършването си работят на позиция, за която се изисква висше образование, нараства до 48,56% от 47,34% преди година.
Най-ниска безработица (под 1%) и най-висока степен на приложение на придобитото висше образование (над 90%) за поредна година се наблюдават сред завършилите професионалните направления Медицина, Фармация, Стоматология и Военно дело.
Десетте професионални направления с най-високи средни доходи сред завършилите са: Информатика и компютърни науки; Математика; Комуникационна и компютърна техника; Обществено здраве; Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми; Металургия; Военно дело; Фармация; Медицина; и Електротехника, електроника и автоматика.
Софийският университет, Медицинският университет – София, и Химикотехнологичният и металургичен университет са трите висши училища в България с най-висок индекс на цитируемост на научните публикации.
 Данните в рейтинговата система показват, че броят на студентите във висшите училища през 2017 година намалява с над 10% в сравнение с 2013 година.
Предстои промяна и на постановлението на Министерския съвет, с което се регулира приема. В приоритетните направления с най-голям очакване недостиг на кадри за пазара на труда ще бъдат включени химическите, физическите науки, химични технологии, религия и теология и материали и материалознание. В момента за такива направления в постановлението са посочени математика, информатика и компютърни науки и комуникационна и компютърна техника.
Източник: МОН

петък, 10 ноември 2017 г.

10 ноември - Световен ден на науката за мир и развитие

10 ноември - Световен ден на науката за мир и развитие
Мотото на деня за 2017 г. е: "Науката като основа за глобално разбирателство"
Отбелязва се от 2002 г. с резолюция 31C/ 20 от 2001 г. на 31-а Генерална конференция на Организацията на ООН по въпросите на образованието, науката и културата (ЮНЕСКО). Инициативата за честване на деня се заражда на Световната конференция за наука в Будапеща, Унгария (26 юни - 1 юли 1999), организирана със съдействието на ЮНЕСКО и Международния съвет за наука, за да се отбележи приноса на науката за устойчивото развитие и перспективите за постигане на траен мир.

четвъртък, 2 ноември 2017 г.

Асен Разцветников

На днешния ден се навършват 120 години от рождението на Асен Разцветников

Спомняте ли си тези прекрасни гатанки?
"Бяла, бяла лехица
с черна, черна пшеница,
жънеме я с очите,
мелиме я с главите
и с погача богата
храниме си душата.
Що е то?"
"Воденичка
на стеничка,
денем нощем не спира,
работа си намира,
чука, трака, отпява —
сто години вървяла,
нито зрънце не смляла.
Що е то?"

вторник, 24 октомври 2017 г.

Антони ван Льовенхук

Един забележителен човек, превърнал хобито си в наука и поставил основите на научната микроскопия - Антони ван Льовенхук, роден на 24 октомври 1632 година в холандския град Делфт.
Собственик на магазин за платове, но с огромен интерес към изработването на лещи, Льовенхук дори създава метод за производството им, използвайки не шлифоване, а разтопяване на стъкло. Откритият от Льовенхук метод дава значителен тласък на науката, защото лещите, създадени от него, позволяват 275 пъти увеличаване на наблюдаваните обекти, вместо 20-кратното увеличение, което се използва до този момент. И това позволява Льовенук да стане първият човек наблюдавал и описал бактерии и протозои, едноклетъчни водорасли, инфузории, мускулни влакна, движение на еритроцити в капиляри и много други.
Oт 1673 г. започва да  изпраща до Кралското дружество в Лондон  писма с описания из света на микроскопичните „животинки“. В продължение на 46 години с повече от 400 такива писма той смайва света с чудесата на един неизвестен дотогава свят.
През 1680 години Льовенхук става член на Лондонското кралско дружество.

петък, 8 септември 2017 г.

The 9 BEST Scientific Study Tips





1. Продължителното учене не е ефективно. Напротив – ученето в по-кратки интервали от време, разпределено във времето, е по-добър избор. Например 10 часа учене в един ден е по-неефективно от двадесет 30-минутни сесии, разпределени в няколко седмици.
2. Ученето в определена част на деня „тренира“ мозъка. По-лесно е да запомним нещо, ако го правим в обичайно за нас време от деня. Така например, ако мозъкът ни привикне да усвоява нови неща сутрин, ще ни е по-лесно да учим по това време на деня.
3. Препрочитането е неефективно. За разлика от него, воденето на бележки е средство, което подпомага много повече ученето и съдейства за по-лесното запомняне на понятия, термини, правила, определения и т.н. Те освен текст, могат да съдържат и изображения, които улесняват запомнянето на дадена информация.
4. Всяка учебна сесия трябва да има специфична цел. Ако не сте наясно с нея и накрая не може да си обясните простичко наученото, процесът е бил безсмислен.
5. Учете със съзнанието на преподавател. Хората, които учат със съзнанието, че след това трябва да обучат други хора, показват много по-добри резултати в разбирането и усвояването на материята.
6. Практика, практика, практика! Тестването на наученото ни помага не само да преценим какво сме усвоили, но и да усъвършенстваме знанията си, благодарение на грешките. То също така ни стимулира да преследваме още по-добри резултати.
7. Екипирайте се с всичко, необходимо за процеса на учене. Тефтер, химикалка, маркер, ножица, цветни моливи...Това предразполага мозъка към учене.
8. Внимавайте с музикалния фон и любимата плейлиста. Докато някои изследвания потвърждават положителния ефект на класическата музика върху фокуса, то много други предупреждават, че слушането на музика може да е изключително вредно за способността ни да се фокусираме.
9. Оставете настрани мобилния телефон. Той често се превръща в основен разсейващ фактор.